Veel kritiek Ik-kies-bewustvinkje

Thema's

Thema's

Veel kritiek Ik-kies-bewustvinkje

De Consumentenbond protesteert al jaren tegen het Ik-Kies-Bewustvinkje en startte uiteindelijk de campagne ‘Weg met Het Vinkje’. Volgens Henry Uitslag van de Consumentenbond heeft Stichting ‘Ik Kies Bewust’ niet naar de consument geluisterd en zorgt het vinkje voor veel verwarring.
 
Diëtisten tegen Vinkje
Uit een poll van Nieuws voor Diëtisten blijkt dat 92% tegen Het Vinkje is. Diëtist Greet van den Berg weet niet hoe ze haar cliënten moet uitleggen dat er op chocolademelk wél een Ik-Kies-Bewustvinkje zit en op karnemelk niet.
Gerda Feunekes, directeur van het Voedingscentrum, vindt dat onvoldoende duidelijk is waar de groene en blauwe vinkjes voor staan. Dat zorgt voor slechte begrijpelijkheid.
 
Verwarring
De twee verschillende vinkjes zorgen voor verwarring. Zeker omdat het voor de consumenten niet duidelijk is of een product geen vinkje heeft omdat het ongezond is of omdat de producent niet meedoet. Een voedselkeuzelogo heeft alleen zin als iedereen meedoet, was daarom het oordeel van de 120 aanwezigen bij het debat over de vinkjes.
De overheid zou een rol moeten spelen in het doorvoeren van Het Vinkje. Minister Schippers vindt het idee achter Het Vinkje goed, maar laat een onafhankelijke partij kijken naar verbeteringen. Belangrijk daarbij is dat het voor de consument begrijpelijk is. Rond de zomer biedt Stichting ‘Ik Kies Bewust’ aan de minister van VWS een advies aan en wordt er verder beslist over de toekomst van Het Vinkje.
 
Of Het Vinkje nu blijft bestaan of niet, bewust kiezen blijft ontzettend belangrijk. Pro Education heeft daarom een mooi aanbod HBO Overgewicht bij KinderenHBO Voeding en GezondheidMHBO Voeding en Diëtiek.
 
 
Bron: Nieuws voor Diëtisten

Thema's

Thema's