Geef ego koekje voor betere gezondheidscommunicatie

Geef ego koekje voor betere gezondheidscommunicatie

Als je mensen die ongezond leven wilt overhalen om zich anders te gedragen, helpt het niet om steeds harder te schreeuwen ‘dat ze niet goed bezig zijn’. Je kunt beter eerst zorgen dat ze een positief gevoel over zichzelf hebben voordat je hen probeert te overtuigen.

Dat zegt Enny Das, hoogleraar Communicatie en Beïnvloeding aan de Radboud Universiteit, in haar oratie. Zeggen dat je van overgewicht diabetes kunt krijgen, nóg afschrikwekkender plaatjes op sigarettenverpakkingen plaatsen; uit onderzoek blijkt steeds opnieuw dat juist mensen die het aangaat, zulke bedreigende boodschappen heel goed kunnen negeren, aldus Das. Zij is gespecialiseerd in gezondheidscommunicatie en houdt zich vooral bezig met de vragen: waarom reageren mensen zo defensief en is er op een andere manier dan toch tot hen door te dringen? Das denkt dat mensen angstaanjagende boodschappen negeren, juist omdat ze de angst op een afstand willen houden. Ze willen het niet tot zich laten doordringen. Het is dus zaak te onderzoeken of er een mogelijkheid is om mensen ontvankelijker te maken voor gezondheidsbevorderende boodschappen. Das en haar promovendi doen dat en het lijkt erop dat mensen ontvankelijker worden wanneer ze zich goed voelen over zichzelf. Als je iemand eerst de gelegenheid geeft om iets positiefs over zichzelf te bedenken, liefst op een gebied dat niets met zijn gezondheid te maken heeft, dan is hij meer bereid om een boodschap te accepteren, waar hij weinig trek in heeft. Een verklaring daarvoor is dat een kwetsbaar ego eerder defensief reageert; zaak dus om eerst het ego gerust te stellen. Dat moet je als het ware een koekje geven, dan houdt het zich koest, aldus Das.

(Bron: RUN)