Nieuwe alliantie wil kidsmarketing ongezonde voeding aan banden leggen

Nieuwe alliantie wil kidsmarketing ongezonde voeding aan banden leggen

Overgewicht is een toenemend probleem, ook onder kinderen. Volgens organisaties als de Consumentenbond en het Diabetesfonds is marketing gericht op kinderen, oftewel kidsmarketing, een van de oorzaken. Deze organisaties hebben zich samen met onder meer de Hartstichting en de Nederlandse Vereniging van Diëtisten verenigd in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding met als doel kinderen te beschermen tegen de marketing van ongezonde producten. Dit zou een positief effect hebben op de gezondheid van kinderen.
 
Alleen marketing voor voorkeursproducten
Als het aan de alliantie ligt, mag er alleen nog reclame gemaakt worden voor voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid (voorkeursproducten). Ook op kinderen gerichte marketingmethodes (denk aan het gebruik van animatiefiguurtjes en prijsvragen) mogen, wat hen betreft, alleen nog worden ingezet voor deze voorkeursproducten. De alliantie richt zich specifiek op kinderen tot 13 jaar. Deze groep zou niet weerbaar zijn en het verschil tussen reclame en informatie niet kennen.
 
Wettelijk verbod
Het bedrijfsleven werkt momenteel met een gedragscode, maar volgens de alliantie levert deze onvoldoende resultaat op. Er zal de komende maanden dan ook aangedrongen worden op een wettelijk verbod in politiek Den Haag.
 
Pro Education biedt verschillende cursussen aan op het gebied van Voeding en Gezondheid, waaronder Het Gezonde Kind en DiëtetiekMHBO Voeding en Diëtetiek en Overgewicht en Obesitas bij Kinderen en Diëtetiek.
 
Bronnen: Foodwatch, Nu, Volkskrant, Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding