• Home
  • Diagnostiek en Behandeling bij TOS met RTNA

Diagnostiek en Behandeling bij TOS met RTNA

Als het vinden van woorden en vertellen van verhalen niet vanzelf gaat

Diagnostiek en Behandeling bij TOS met RTNA

Als het vinden van woorden en vertellen van verhalen niet vanzelf gaat

Opleidingsniveau

Cursus Nascholing

Duur

2 dagen

Accreditaties & Erkenning

Meer informatie

Studievormen

Dag

1e startdatum

25-03-2022

Meer informatie

Download brochure

Opleidingsniveau

Cursus Nascholing

Duur

2 dagen

Accreditaties & Erkenning

Meer informatie

Studievormen

Dag

1e startdatum

25-03-2022

Meer informatie

Download brochure
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

In de cursus Diagnostiek en Behandeling bij TOS met RTNA krijg je inzicht in de algemene aspecten van de spontane taaltesten van Renfrew’s Taalschalen Nederlandse Aanpassingen (RTNA, Jansonius et al., 2014). De RTNA is bedoeld voor diagnostiek en behandeling van kinderen met TOS. De theorie van woordvinding en vertelvaardigheid bij een normale taalontwikkeling en bij TOS worden gepresenteerd. De afname, uitwerking en interpretatie van de specifieke onderdelen: De Woordvinding Woordenschat Test (WWT), de ActiePlaten Test (APT) en de BusVerhaal Test (BVT) van de RTNA komen aan bod. Tot slot breng je de resultaten op de verschillende RTNA-onderdelen samen tot een diagnostisch beeld en stel je behandeldoelen op voor kinderen met TOS. Alle onderdelen van de cursus worden met behulp van cases en filmbeelden uit de lopende praktijk geïllustreerd.

Resultaat

  • Je hebt kennis over de theorie van woordvinding en vertelvaardigheid bij de normale taalontwikkeling en als er sprake is van TOS
  • Je hebt kennis van de 3 onderdelen (WWT, APT, BVT) van het spontane taalinstrument RTNA
  • Je kunt op basis van de resultaten op de RTNA een diagnostisch beeld van de TOS opstellen
  • Je kunt behandeldoelen opstellen op basis van de diagnostiek met de RTNA

Doelgroep

Deze cursus is ontwikkeld voor logopedisten en klinisch linguïsten die werkzaam zijn in zorg en onderwijs. De cursus is gericht op professionals in de eerste, tweede of derde lijn.

Aanpak

Het doel van de cursus is om meer inzicht te krijgen in de taalvaardigheid van kinderen met TOS en diagnostiek uit te voeren aan de hand van de spontane taaltest RTNA. Hierbij staat voortdurend de eigen beroepspraktijk centraal en is er veel gelegenheid voor uitwisseling van kennis en ervaringen met je medecursisten. Je krijgt kennis aangereikt via onder andere het bespreken van cases op film.

De cursus wordt gegeven in een groep van minimaal 10 tot maximaal 20 deelnemers en heeft een totale studiebelasting van 24 uur, waarvan 12 contacturen en 12 uur zelfstudie.

Professionals

De docenten van de cursus zijn:

Dr. Annette Scheper, klinisch linguïst en senior onderzoeker, Kentalis Academie

Katja Daamen, MSc., logopedist, klinisch linguïst, Ambulatorium Kentalis

Francis van Tilburg, MSc., logopedist, klinisch linguïst, Ambulatorium Kentalis

De docenten hebben veel ervaring in het uitvoeren van diagnostiek met de RTNA en het opstellen van behandeldoelen. Katja Daamen en Francis van Tilburg behandelen kinderen met TOS bij het Ambulatorium van Kentalis. Annette Scheper voert onderzoek uit naar de kenmerken van TOS en de effectiviteit van interventies voor TOS.

Klassikaal

Deze cursus wordt alleen klassikaal aangeboden, kijk voor de locatie van de cursus bij de planning. Omdat je binnen een groep veel van elkaar leert, bieden we je een alternatieve locatie aan wanneer er voor jouw voorkeurslocatie onvoldoende aanmeldingen zijn.

Diagnostiek en Behandeling bij TOS met RTNA

Als het vinden van woorden en vertellen van verhalen niet vanzelf gaat

Opleidingsniveau

Cursus Nascholing

Duur

2 dagen

Accreditaties & Erkenning

Meer informatie

Studievormen

Dag

1e startdatum

25-03-2022

Meer informatie

Download brochure