Opdracht Vivium Zorggroep

Incompany en Maatwerk

Incompanytraining Communicatie voor fysiotherapeuten van Vivium Zorggroep

Vivium Zorggroep levert zorg in de regio Gooi en Vechtstreek en Amsterdam-Zuid.Vivium helpt mensen in elke levensfase zo gezond en vitaal mogelijk hun eigen leven te blijven leiden. Als dat gewenst is, worden ook partners en familie ondersteund.

De opdracht

De fysio- en oefentherapeuten van Vivium hadden het gevoel dat ze aan de verzorgenden niet goed duidelijk konden maken wat ze moesten doen. Ze wilden daarom hun communicatie met deze verzorgenden verbeteren. Hoe zorg je ervoor dat de onderlinge communicatie meer samenwerking teweegbrengt en de patiënt of cliënt nog beter geholpen wordt?

De oplossing

Om dit doel te bereiken, stelden we een training op maat samen. Deze training bestond uit twee dagdelen met acht weken ertussen. Deelnemers hadden inbreng door van tevoren hun leerwensen en -doelen kenbaar te maken. De therapeut dacht na over knelpunten en zijn of haar invloed om de communicatie effectief te laten verlopen met de verzorgenden.
 
Het eerste dagdeel bevatte uitleg van de theorie van het boek Motiverende gespreksvoering in de gezondheidszorg. Dit gaf bewustwording van wat jouw communicatie bij de ander teweegbrengt. Het tweede dagdeel volgde met opzet twee maanden later, zodat er tijd was om de stof te verwerken. Dit dagdeel was praktijkgericht aan de hand van ingebrachte cases. Wat heb je gedaan? Wat was het effect? Hoe had je het misschien anders kunnen doen?

Het resultaat 

Na afloop van de training waren de therapeuten beter in staat bewust keuzes te maken in hoe je effectief communiceert. Ze wisten beter wat ze kunnen doen om ervoor te zorgen dat hun communicatie aansluit bij de verzorgenden.

Rezia Oliemans, fysiotherapeut

“De cursus is ons heel goed bevallen. We realiseren ons heel goed dat in onze communicatie nog steeds veel ruimte voor verbetering is. De trainer heeft het heel goed gedaan. Dat de training incompany was, had toegevoegde waarde. Goed voor de teambuilding. Het vooraf gegeven huiswerk was goed voorbereid waardoor we meteen aan de slag konden. Het programma was heel gericht op onze hulpvraag. Er ontstond een veilige omgeving, wat de diepgang van de training ten goede kwam. We hadden wel vier dagdelen willen gebruiken. Het zal me niets verbazen als we in de toekomst een korte follow-up plannen.

Incompany en Maatwerk
Heb je vragen?
Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur.

         06 - 54 643 738

         jhofste@proeducation.nl