Meer vezels eten verlaagt de kans op diabetes type 2

Meer vezels eten verlaagt de kans op diabetes type 2

Elke dag vezels eten kan de kans op diabetes verlagen. Dit blijkt uit onderzoek van de Norwegian University of Science and Technology en het Imperial College London.
 
De onderzoekers maakten gebruik van gegevens uit de EPIC-interactiestudie, een grote Europese studie waar acht landen bij betrokken zijn. Ook de gegevens van achttien eerdere onderzoeken werden geanalyseerd. De onderzoekers keken naar de totale vezelinname en de vezelinname via ontbijtgranen, fruit en groenten en de relatie met diabetes type 2.
 
18 procent lager risico
De deelnemers aan de EPIC-interactiestudie werden op basis van hun vezelinname in vier gelijke groepen verdeeld. Het risico op diabetes type 2 werd vervolgens bepaald op basis van een follow-up van elf jaar. Uit het onderzoek bleek dat de deelnemers die meer dan 26 gram vezels per dag binnenkregen (de hoogste vezelinname) 18 procent minder kans hadden diabetes type 2 te krijgen dan degenen die 19 gram (de laagste inname) binnenkregen.
 
Waar het verband tussen vezelinname en diabetes type 2 bleef bestaan na correctie voor andere leefstijl- en voedingsfactoren, was dit niet het geval bij BMI. Het positieve effect van vezelinname lijkt dus in ieder geval voor een deel te worden gemedieerd door BMI. Anders gezegd: vezels helpen mensen een gezond gewicht te behouden en daardoor wordt het risico op diabetes 2 kleiner.
 
De onderzoekers hebben ook een meta-analyse uitgevoerd van de verschillende andere studies. Hier kwamen in totaal 41.000 nieuwe gevallen van diabetes type 2 uit. Elke 10 gram vezels per dag bleek het risico op diabetes met 9 procent te verlagen en voor vezels uit ontbijtgranen bleek dat zelfs 25 procent per 10 gram te zijn. Er werd geen statistisch verband gevonden tussen fruit- en groentevezels en het risico op diabetes type 2.
 
Verklaringen
Volgens onderzoeker Dagfinn Aune lijkt het erop dat het eten van veel vezels, en dan vooral die uit ontbijtgranen dus, het risico op diabetes 2 verkleint. Het is echter nog onduidelijk hoe dit kan. Misschien heeft het te maken met het feit dat mensen die veel vezels eten langer een vol gevoel hebben, de vertraagde opname van voedingsstoffen of een andere gisting in de dikke darm. Deze zaken kunnen tot gevolg hebben dat het BMI lager wordt. Daarnaast oppert hij de mogelijkheid dat vezels op een andere manier invloed hebben op het diabetesrisico, bijvoorbeeld doordat ze insulinepieken na de maaltijd verminderen, de gevoeligheid van het lichaam voor diabetes verbeteren en de bloedsuiker onder controle houden.
 
Werkt u als diëtist of wilt u dit worden en gaat uw interesse uit naar diabetespatiënten? Bekijk dan eens de cursus Laag Koolhydratendieet bij Overgewicht en Diabetes Mellitus van Pro Education. Daarnaast bieden we diverse andere cursussen en HBO-opleidingen aan voor (aanstaande) diëtisten.
 
Bron: Nu.nl