Gen-omgevingscorrelatie speelt rol bij leessnelheid

Gen-omgevingscorrelatie speelt rol bij leessnelheid

Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en de University of Oxford blijkt dat leessnelheid genetisch bepaald is. Voor het onderzoek werden 1.200 ouders en kinderen getest in wetenschapsmuseum NEMO. Zij moesten onder andere in één minuut zoveel mogelijk woorden oplezen en een vragenlijst invullen.

Snellezers worden vaker voorgelezen
Naast de genetische aanleg blijken kinderen die goed lezen, thuis ook vaker voorgelezen te worden dan kinderen die minder goed lezen. Volgens de onderzoekers is er dan ook een gen-omgevingscorrelatie. Ouders met goede leesvaardigheden geven daarbij niet alleen hun gen voor goed lezen door, maar stimuleren hun kinderen ook te lezen.

Dankzij de resultaten uit het onderzoek kunnen nieuwe methoden voor het verbeteren van leesvaardigheid ontwikkeld worden.

Pro Education biedt een aantal bij- en nascholingscursussen voor logopedisten die zich bezighouden met de ontwikkeling van taal en spraak bij kinderen.
 
Bron: Nationale onderwijsgids