“Meer uitgaan van kennis ervaring en minder van de regeltjes”

Thema's

Thema's

“Meer uitgaan van kennis ervaring en minder van de regeltjes”

Logopedisten Eveline Leeuwenburg (links) en Clairette van der Weerd (rechts) geven veel cursussen op het gebied van eet- en drinkproblematiek. Samen schreven zij het boek Hoera, ik eet! Al sinds de beginjaren van Pro Education geven ze de cursussen ‘Eet- en Drinkproblematiek bij Baby’s en Zeer Jonge Kinderen’ en ‘Eet- en Drinkproblematiek bij Kinderen met een Beperking’. 

“Wij hebben niet samengewerkt in een praktijk of instelling, maar we hebben wel altijd samen de cursussen gegeven”, aldus Clairette. “Dat we aparte werkplekken hebben is fijn, want dat helpt ons elkaar scherp te houden, ook bij nieuwe ontwikkelingen.” Eveline vult aan: “We komen oorspronkelijk uit de revalidatie. Vandaaruit zijn we ieder een beetje een andere kant op gegaan. Ik naar de ziekenhuizen en eigen praktijk en Clairette meer naar het werken met mensen met meervoudige verstandelijke beperkingen. Maar het raakvlak bleef eten en drinken.”
 
Er is door de jaren heen wel het een en ander veranderd. “Het materiaal bijvoorbeeld”, zegt Clairette. “We maakten toen zelf de hele map. Maar tegenwoordig gaat dat allemaal digitaal met een prachtige opmaak. Wij mailen onze bestanden en Pro Education zorgt dat er een mooie map van wordt gemaakt”, vertelt Clairette terwijl ze voorbeelden laat zien van een getypte lesbrief van vroeger ter vergelijking met de moderne lesmappen.  

Afstemmen op de werksituatie

Inhoudelijk is er aan de cursussen niet zoveel veranderd. “Het boek is nog steeds de basis voor de cursussen”, legt Eveline uit. “We zijn wel anders gaan kijken naar hoe we de cursussen geven. We zijn deze steeds meer gaan afstemmen op de behoefte van de cursisten en hun werksituatie. We hebben inmiddels zoveel ervaring dat we goed kunnen inschatten waar zij behoefte aan hebben.”
 
“Het is ook niet de bedoeling dat ze er alleen maar bijzitten en een lesje aanhoren, maar dat ze het ook leren toepassen in de praktijk. Dat is ook learning by doing”, vult Clairette aan. “Zelf leren we ook nog steeds en het mooie van lesgeven is dat je die, nog steeds, groeiende kennis en ervaring kunt overdragen. Een van de mooiste complimenten die we krijgen vind ik toch dat mensen zeggen: dit is de eerste cursus waarmee ik maandag meteen aan de slag kan. Zo lekker praktisch.”
 
“Lesgeven is fantastisch”, beaamt Eveline. ”Telkens heb je weer te maken met heel andere groepen met een heel andere achtergrond en weer een heel andere interactie. Dat maakt het lesgeven zo ontzettend leuk.”
 

Ervaring verweven in de les

Hoewel evidence based werken op basis van onderzoeken en metingen een flinke vlucht hebben genomen in de paramedische zorg, blijft de praktijk volgens beide logopedisten toch de belangrijkste insteek. “Er worden tegenwoordig veel, vaak kleinschalige onderzoeken gedaan op het gebied van eten en drinken en die leveren ook steeds meer inzichten op. Maar elke casus is uniek en je kunt nooit dingen klakkeloos toepassen. Dat proberen we ook mee te geven in de cursus. Dat is wel veranderd in de afgelopen twintig jaar. Dat we vroeger veel meer van de regeltjes uitgingen en nu veel meer onze ervaring verweven in de les.”
 
“Wij hebben van Pro Education echt de kans gekregen om ons vak met deze twee cursussen zo goed uit te kunnen dragen. De wisselwerking met Pro Education draagt er natuurlijk ook aan bij dat de cursussen zo goed lopen.”

Thema's

Thema's