Spelcomputer Kinect vertaalt gebarentaal

Spelcomputer Kinect vertaalt gebarentaal

Een computer die gesproken tekst kan omzetten in gebarentaal klinkt onwerkelijk, maar is niet ondenkbaar in de nabije toekomst. Microsoft Kinect ontwikkelt software om gesproken en getypte tekst om te zetten naar gebarentaal en andersom. 

Onderzoekers van Microsoft Research Asia en the Chinese Academy of Sciences (CAS) hebben software ontwikkeld, waarbij gebarentaal via een computer omgezet kan worden naar tekst en andersom. Op die manier kunnen doven communiceren met anderen die geen gebarentaal beheersen. Door het registeren van de bewegingen en gesproken woorden, is de software in staat om een vertaalslag te maken. De gebarentaal wordt omgezet in tekst en de gesproken tekst wordt middels een avatar omgezet in gebarentaal. Hetzelfde geldt voor ingetypte tekst, die wordt omgezet naar gebarentaal. Deze ontwikkeling gaat net even verder dan de al bestaande software voor spraakherkenning. Kinect bestaat uit een camera en bijbehorende software voor de Xbox 360 waarmee de spelcomputer zonder controller is te besturen. Het is gebaseerd op een extra accessoire waarmee interactie met de Xbox 360 mogelijk is door middel van gebaren die gemaakt worden met het volledige lichaam, gesproken tekst of door voorwerpen te laten ‘zien’ aan de camera van het accessoire.

Het prototype wordt momenteel getest door dove en slechthorende gebruikers. Wanneer het programma op de markt komt, is nog niet bekend. (Bron: NuTech)

Gerelateerde cursussen en opleidingen:
Ondersteunde Communicatie bij Ernstige Spraaktaalstoornissen
Audiometrie en Logopedie – Basis
Audiometrie en Logopedie - Gevorderden