Mirjam Koop

“Hoe gaaf is het als je het doel bereikt!”

Evidence based werken wordt steeds belangrijker binnen de logopedie. Maar vaak is de praktijk weerbarstiger dan de literatuur. Het kind dat fonologische vereenvoudigingsprocessen blijft houden, ondanks het toepassen van Hodson & Paden. Het kind bij wie de spelfouten blijven terugkomen, ondanks het werken met de F&L-methode.
 
Vooral bij kinderen, die vaak zelf niet weten wat ze precies missen, is het zaak om aan te sluiten bij hun behoefte. Hierdoor raken én blijven ze gemotiveerd om te oefenen en vaardigheden toe te passen. Hoe gaaf is het als je het doel bereikt! Een moeder die vertelt dat haar kind, nu hij geen uitspraakfouten meer maakt, opeens geen driftbuien meer heeft: ‘Hij had kennelijk toch meer last van zijn uitspraakproblemen dan we dachten’. Door je kennis te verbreden en te verdiepen, ervaringen te delen en dit te koppelen aan ‘evidence’, kun je als logopedist nog beter aansluiten bij de behoefte van je cliënt. Als docent ben je een belangrijke schakel tussen de best practice van de cursisten en de evidence uit de literatuur.
 
Mirjam Koop - Logopedist en docent voor de cursus Analyseren van Spontane Taal bij Kinderen bij Pro Education.