Spel toepassen in logopedische behandeling van kinderen

Spel toepassen in logopedische behandeling van kinderen

Waarom en hoe gebruik je spel bij de logopedische behandeling van kinderen? Dat vroegen we aan Ilona Silderhuis. Zij is werkzaam als logopedist, docent, trainer, begeleider en cursusontwikkelaar. Ook is zij geregistreerd dyslexiebehandelaar en heeft ze jarenlange ervaring in onderzoek en behandeling van lees- en spellingproblemen. Binnen de eerstelijnszorg werkt ze veel met kinderen. Ook adviseert ze collega’s in haar praktijk, leerkrachten en interne begeleiders. Bij Pro Education geeft Ilona  onder andere de cursus Spel in de Logopedie.

Voor welke logopedisten?

“Deze cursus is uitermate geschikt voor de logopedist die meer wil weten over op welke manier ze taal en spel aan elkaar kan verbinden”, zegt Ilona. “Daarnaast wil de logopedist vanuit de intrinsieke motivatie van het kind werken om zo de logopedische doelen tijdens de behandeling een plek te geven. De cursus is dus zeer geschikt voor logopedisten die met kinderen werken. Dit kunnen ook kinderen met een lagere ontwikkelingsleeftijd zijn.”
 
“De cursus geeft antwoord op vragen waar de logopedist in haar setting tegenaan loopt bij het behandelen van kinderen en de aanpak hierin”, aldus Ilona. Die vragen kunnen zijn:

  • Hoe kom ik tijdens de behandeling los van het papier?
  • Hoe kan ik in spelsituatie aan mijn logopedische doelen werken?
  • Welke insteek kan ik kiezen bij kinderen die niet of nauwelijks spreken?

Wat zijn sterke punten van de cursus?

 “Het geleerde tijdens de cursus kan direct in de werksetting worden toegepast”, somt Ilona op. “Je leert breder kijken naar het kind en zijn ontwikkeling en leert werken vanuit het kind en hoe je de verbinding maakt naar de logopedische behandeldoelen. Door het interactieve karakter van de cursus wordt de creativiteit van de cursisten gestimuleerd.”
 
Lees meer over de cursus Spel in de Logopedie.