Ouders in Beeld

De kracht van video bij indirecte taaltherapie met ouders van jonge kinderen

Ouders in Beeld

De kracht van video bij indirecte taaltherapie met ouders van jonge kinderen

Opleidingsniveau

Cursus

Duur

Accreditaties & Erkenning

Meer informatie

Studievormen

1e startdatum

Meer informatie

Download brochure

Opleidingsniveau

Cursus

Duur

Accreditaties & Erkenning

Meer informatie

Studievormen

1e startdatum

Meer informatie

Download brochure
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Een ontspannen, plezierige interactie vormt de basis voor communicatie en taalontwikkeling van jonge kinderen. Bij kinderen met een taalontwikkelingsprobleem verloopt de ouder-kind interactie vaak niet meer ‘vanzelfsprekend’. Aan de logopedist de taak om samen met de ouders een hulpvraag te formuleren en ouders bewust te maken van de communicatie van hun kind, de interactiekwaliteiten van de ouder zelf en om ouders nieuwe vaardigheden te leren. Video is hierbij een krachtig middel! In deze cursus maak je kennis met diverse indirecte behandelmethodieken die gebruikmaken van video. Je leert hoe je ouders optimaal kunt activeren. Aan de hand van videovoorbeelden uit de praktijk leer je hoe je video-opnamen integreert in de behandeling.

Resultaat

  • Je hebt inzicht in diverse indirecte behandelmethodieken
  • Je hebt kennis over basiscommunicatie en hebt inzicht in je eigen basishouding in communicatie met kinderen en ouders
  • Je kunt een goede video-opname maken en naar aanleiding hiervan kun je een ouder/kind interactieanalyse maken
  • Je kunt ontwikkeldoelen voor ouders formuleren
  • Je hebt inzicht in de ingrediënten voor een goed ouderbegeleidingstraject
  • Je hebt inzicht in de ingrediënten voor een goed oudergesprek
  • Je kunt een interactieanalyse maken van een (terugkijk)gesprek dat je voert met een ouder en aan de hand daarvan eigen ontwikkeldoelen formuleren
  • Je leert samen met de ouder concrete, specifieke thuisopdrachten bedenken

Doelgroep

Deze cursus is ontwikkeld voor logopedisten uit de eerste en tweede lijn die werken met jonge kinderen (tot ongeveer 4 jaar) en hun ouders. Omdat er met praktijkvoorbeelden wordt gewerkt, moet je tijdens het volgen van deze cursus werken met de doelgroep.

Aanpak

De combinatie van inspirerende bijeenkomsten en een online leeromgeving maakt deze cursus bijzonder efficiënt. Voor dat de curus start, maak je een video-opname van een ouder-kind interactie die je meebrengt naar de eerste cursusdag. Voor de tweede cursusdag maak je een video-opname van een terugkijkgesprek met ouders. Je krijgt kennis aangereikt door middel van ondersteunende literatuur, videofragmenten, casuïstiek, praktische oefeningen en een heldere uitleg van de docent die beschikt over jarenlange ervaring op het gebied van ouderbegeleiding. Je oefent vaardigheden (in kleine groepjes) aan de hand van videomateriaal. Ook tijdens het oefenen zullen we video-opnamen maken, zodat we deze oefenmomenten met elkaar kunt analyseren. Je eigen beroepspraktijk staat voortdurend centraal en er is veel gelegenheid voor uitwisseling van kennis en ervaringen met je medecursisten.

De cursus wordt gegeven in een groep van 9 tot 12 deelnemers en heeft een totale studiebelasting van 18 uur, waarvan 12 contacturen en 6 uur zelfstudie.

Professionals

Saskia Koning. Saskia heeft een schat aan ervaring als behandelaar en als docent. Zij werkt sinds 1987 met jonge kinderen en hun ouders en vanaf 2011 op een behandelgroep voor jonge kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Saskia was meer dan 25 jaar instructor van het ©Hanen ouderprogramma Praten doe je met z’n tweeën. Daarnaast was zij ook betrokken bij de Post HBO-cursus Introductie Video-Interactiebegeleiding Logopedie. Saskia is Muziek op Schoot-docent en auteur van de liedbundel ‘Kijk! Ik ben een kikker’.

Ouders in Beeld

De kracht van video bij indirecte taaltherapie met ouders van jonge kinderen

Opleidingsniveau

Cursus

Duur

Accreditaties & Erkenning

Meer informatie

Studievormen

1e startdatum

Meer informatie

Download brochure