Rob Koppers

Over Pro Education

“Mensen verder helpen, ze iets leren en ze een volgende stap laten zetten”

“Mijn ervaring als ergotherapeut is heel divers. Ik werkte wel altijd in de eerste lijn. Eerst vooral gericht op ouderen en 15 jaar geleden ben ik een eigen praktijk begonnen. We zien een brede doelgroep en een grote diversiteit aan vragen, maar altijd gericht op de eigen context. We zien veel cliënten met energieproblemen, bijvoorbeeld in de hartrevalidatie. Op dit moment behandelen we veel mensen met Long COVID . In verband met regie over eigen gezondheid en vitaliteit zetten wij ook in op gezond gedrag en gezonde leefstijl om zo de participatie te vergroten.”

“Lesgeven heb ik altijd leuk gevonden. Ik werkte al als docent bij de Hogeschool van Amsterdam. Toen werden we als praktijk gevraagd om ook voor Pro Education les te geven. Voordat ik ergotherapie studeerde heb ik het CIOS gedaan, een school voor sport en bewegen Dat was ook gericht op lesgeven en dat is altijd een passie geweest. Ik sta ook graag voor groepen en wil mensen verder helpen, ze iets  leren en ze een volgende stap laten zetten. Eigenlijk vind ik dat misschien nog wel leuker dan het behandelen zelf. De praktijk toepassen in de les maakt je beter als docent en andersom maakt het je ook beter als behandelaar.” 

Zelfstandige studenten die weten wat er van hen wordt gevraagd

“Lesgeven voor Pro Education is heel fijn. Het zijn zelfstandige studenten  die weten wat er van hen wordt gevraagd, omdat ze vaak al een professioneel leven hebben. De meesten hebben al een tijd gewerkt. Een groot verschil met studenten op een reguliere opleiding. Die zitten nog in het proces van scholier naar student naar professional. De Pro Education-studenten hebben andere vragen dan studenten in het reguliere onderwijs. Ze staan ergens voor. Ze hebben ook meer haast en er is meer druk. Ze hebben soms een gezin en daarnaast een baan. Ze stellen ook veel meer vragen en willen veel meer feedback van mij. Ze zijn ondernemender. Dat vind ik ook heel prettig.”

“Wat ik veel terugkrijg van studenten, is dat ik de theorie koppel en toets aan de praktijk. Ik probeer de theorie altijd uit te leggen aan de hand van praktijkvoorbeelden. De theorie kun je niet altijd een-op-een toepassen in de praktijk. Je hebt de theorie wel nodig. Dus moet je dat altijd zo vertalen dat ze begrijpen waarom de theorie nodig is, wat de meerwaarde daarvan is in de praktijk en hoe je dat kunt toepassen.”

“Wat ik fantastisch vind is dat ondernemen en innoveren, wat mijn kracht is, heel erg past bij de studenten van Pro Education. Soms ondernemen in de zin van geld verdienen, maar vooral in de zin van actief zijn en innoveren, dus ondernemend zijn.”
 

Terug naar het overzicht
Over Pro Education