Tinneke Claes

Over Pro Education

Ergotherapeut Tinneke Claes over valpreventie, kennis delen en anderen inspireren 

Tinneke Claes is ergotherapeut en gespecialiseerd in niet aangeboren hersenletsel, neurologische problematiek en valpreventie. Dit laatste is ook het onderwerp van de cursus die ze samen met haar compagnon ontwikkelde voor Pro Education. Met de 2-daagse cursus Valpreventie in de Praktijk wil ze andere ergotherapeuten, (geriatrie)fysiotherapeuten en oefentherapeuten inspireren over dit doelmatige specialisme. Hoogtijd om meer te weten over deze Belgische docent die naar eigen zeggen dól is op Vlaamse grapjes.
 

Tinneke, kun je wat meer over je vak als ergotherapeut vertellen?

‘Als ergotherapeut streef ik naar maximale mogelijkheden voor mijn patiënten door de nodige obstakels weg te werken. Dit doe ik door gebruik te maken van zowel fysieke als mentale activatie. Door het aanbrengen van verschillende hulpmiddelen of technieken help ik patiënten – letterlijk – vooruit. Zo focus ik mij er bijvoorbeeld op hoe we een woning zo goed mogelijk kunnen aanpassen, zodat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen wonen. Dit is ook één van de segmenten waarop ik mij focus in de cursus Valpreventie in de Praktijk.’
 

Als ergotherapeut ben je gespecialiseerd in niet aangeboren hersenletsel, neurologische problematiek en valpreventie. Waarom?

‘Hoewel het nooit mijn intentie was, ben ik na mijn studie toevallig in de wereld van verpleeghuizen terecht gekomen. Echter ontwikkelde ik er gaandeweg toch een liefde voor. Naar mate we ouder worden zijn er niet alleen fysieke uitdagingen, maar ook tal van neurologische uitdagingen. Dat ontdekte ik daar des te meer en dat sprak me aan. Toen ik eenmaal aan de slag ging als zelfstandig ergotherapeut moest ik mij specialiseren en koos ik daarvoor. Ik had bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor het specialisme ‘ergotherapie voor kinderen’, maar ik voelde inmiddels zoveel affiniteit met het specialisme ‘preventie’. Als ergotherapeut kunnen we namelijk nog zoveel betekenen voor deze patiënten. De kwaliteit van het leven van deze doelgroep verbeteren is absoluut mijn essentie geworden.’
 

Wat vind je het leukste aan jouw vak als ergotherapeut?

‘We zetten de patiënt écht centraal. Om die reden zijn patiënten vaak heel tevreden met de begeleiding die ze krijgen, omdat we ons focussen op wat zíj willen bereiken aan het einde van hun revalidatietraject. Zo begeleid ik een patiënt wiens zus zwanger was. Zijn grootste wens? Zijn neefje of nichtje verschonen met zijn verminderde arm- en handfunctie. Dit is misschien geen handeling die bovenaan de agenda staat van iedereen, maar in zijn specifieke geval wel. En dus gingen we daarmee aan de slag. Vorige week werd het kindje geboren, waarna ik een filmpje toegestuurd kreeg waarop hij trots de baby verschoonde – dolgelukkig was hij! Dat is toch geweldig?’
 

Op welk moment in je loopbaan dacht je: ik ga andere paramedici onderwijzen?

‘Het begon te kriebelen op het moment dat andere ergotherapeuten steeds vaker een beroep op mijn kennis deden. Op een gegeven moment dacht ik bij mezelf: ik ben nu zo vaak ‘gratis’ mijn kennis aan het weggeven, dit kan ook anders. Begrijp me niet verkeerd, er is niks met zo nu en dan gratis je kennis delen, maar waarom zou ik hier professioneel niet iets mee doen? Toen er in 2019 in Vlaanderen een cursus ‘Expert Valpreventie’ kwam, wist ik gelijk: dit moet ik doen om mijn professionaliteit op dit vlak te verstevigen. Een tijdje later en met dit diploma op zak, barstte de Coronapandemie los en kwam ik plotsklaps zonder werk te zitten. Ik kon vanwege de Belgische maatregelen geen lesgeven in Vlaanderen en daarnaast ook geen patiënten meer begeleiden. Via een oproep op LinkedIn kwam ik terecht bij Pro Education die, dankzij de maatregelen in Nederland, nog wel cursussen gaven. Toen heb ik eerst een bestaande cursus verzorgd en later, samen met mijn compagnon, de cursus Valpreventie in de Praktijk ontwikkeld.’
 

Op welke manier verrijken de lessen bij Pro Education jouw professionele leven?

‘Ik vind het ontzettend leuk om de theorie die ik tijdens een cursus geef, samen te brengen met casussen uit mijn eigen praktijk. Dat maakt het ook zo concreet voor de cursisten. Het werkt als een soort kruisbestuiving, wat heel waardevol is.’
 

Op welke manier probeer je cursisten te enthousiasmeren of zelfs te inspireren tijdens jouw bijeenkomsten?

‘Eigenlijk alleen al het feit dat ik uit Vlaanderen kom, vinden cursisten al heel erg leuk. De tongval, mijn Vlaamse mopjes én mijn speelse houding in de bijeenkomsten worden gelukkig ontzettend gewaardeerd. Het mag van mij wel lekker luchtig en losjes zijn en ik merk dat cursisten dat erg op prijs stellen.’

 

Wanneer loop je zelf de ‘klas’ uit met een voldaan gevoel?

‘Wanneer ik in Nederland een cursus verzorg, weet ik precies of het een goede dag was of niet. Anders dan Vlaamse cursisten, maken Nederlandse cursisten dat duidelijk tijdens of vlak na de cursus – dat kan ik ontzettend waarderen. Ik heb bij Pro Education gelukkig nog nooit een onvoldaan gevoel na een cursus gehad. De sfeer is eigenlijk altijd goed: er wordt gelachen, er wordt geleerd en er wordt meegewerkt. Dat zijn voor mij dé elementen die mij een voldaan gevoel geven.’ 
 

Heb je specifieke ambities voor de toekomst?

‘Ik hoop ontzettend dat ik mijn Nederlandse onderwijsactiviteiten mag uitbreiden. Misschien niet op de korte termijn, maar wel zeker op de lange termijn. Daarnaast hoop ik research te mogen doen rondom het thema valpreventie en – natuurlijk – mijn eigen praktijk in Vlaanderen te zien groeien.’ 
 

Wat is het mooiste compliment dat je van een cursist hebt mogen ontvangen?

‘Dat ik iemand heb kunnen inspireren. Dat blijft het mooiste om te horen en went nooit. Daarvoor doe je het!’
 

Benieuwd naar de cursus Valpreventie in de Praktijk verzorgd door Tinneke Claes? Onze cursisten beoordelen deze 2-daagse nascholingscursus met een 8,8!

Over Pro Education