In het UMC Utrecht is vorige week het I Familiy-onderzoek van start gegaan, een onderzoek naar gezonde voedselkeuze bij kinderen tussen de 10 en de 13 jaar én een van hun ouders. Het Hersencentrum hoopt daarmee inzicht te krijgen in het keuzegedrag van kinderen met betrekking tot wat ze eten.
MRI-scan
In het onderzoek onder leiding van dr. Paul Smeets ondergaan de kinderen en een van hun ouders een functionele MRI-scan. Ze krijgen afbeeldingen van etenswaren te zien en moeten kiezen of ze het product willen of niet. Daarbij mogen ze soms een vrije keuze maken en in andere gevallen moeten ze ‘gezondheid’ of ‘smaak’ in hun achterhoofd houden als ze een keuze maken. Op de scan is vervolgens te zien welke hersengebieden actief worden bij het maken van de keuzes. De onderzoekers hopen dat de hersenactiviteit een bijdrage levert aan het antwoord op de vraag waarom het ene kind een gezondere keuze maakt dan het andere.
Europees onderzoek
Het onderzoek maakt deel uit van een groot Europees onderzoek naar de gezondheid van kinderen en als de scan in het UMC goed werkt, worden 500 kinderen en ouders uit Duitsland, Zweden en Hongarije op dezelfde manier gescand. In totaal werken 17 onderzoeksinstellingen uit heel Europa mee aan het onderzoek.
Reclames
Hoewel het volgens Smeets ‘natuurlijk nog lang niet’ zo ver is, kan een conclusie van het onderzoek zijn dat reclames voor etenswaren gericht op kinderen strenger moeten.