“Als je je vak serieus neemt, moet je blijven leren”

“Als je je vak serieus neemt, moet je blijven leren”

Wibbo Hummelen is fysiotherapeut en na zijn Bacheloropleiding eigenlijk nooit gestopt met verder leren en zichzelf te ontwikkelen. Na zijn Bachelor volgde hij de Master Sportfysiotherapie en kwam daar in aanraking met echografie. Volgens Wibbo is het vooral in een vakgebied als fysiotherapie van belang dat je blijft leren.
 
“Life long learning, of een leven lang leren, vind ik persoonlijk een mooie term voor iets wat heel belangrijk is binnen de fysiotherapie”, vertelt Wibbo. “Als je ziet wat ik indertijd tijdens mijn opleiding leerde en hoe we daar nu tegenaan kijken en hoe dat ook verandert in de opleiding. Dan kun je niet zeggen: ik heb mijn diploma gehaald en ik ben nu fysiotherapeut en nu weet ik het wel. Het is een vak dat voortdurend door ontwikkelt. Dat vind ik ook het leuke van het vak. Met educatie kun je binnen de discipline fysiotherapie allerlei kanten op.”
 
“Ik ben fysiotherapie gaan doen omdat ik zelf heel veel aan sport deed. Ik roeide op nationaal niveau en daarom was ik geïnteresseerd in het bewegingsapparaat”, gaat hij verder. “Tijdens de bacheloropleiding bleef ik veel sporten en daarna kwam ik in een praktijk terecht waar we ook heel veel met sport deden. Toen dacht ik: dan wil ik ook wel de Master Sportfysiotherapie doen. Die heb ik in Utrecht gevolgd en daar kwam een fysiotherapeut langs om over echografie te vertellen. Dat vond ik zo interessant dat ik die opleiding ook wel wilde gaan doen.”
 

Opleiding echografie

“Zo heb ik naast de Master Sportfysiotherapie ook de opleiding echografie gevolgd. Daar ben ik meteen vanuit de Master mee aan de slag gegaan. Eerst begon ik een eigen praktijk, maar die deed ik vrij snel weer van de hand. Ik had een echoapparaat gekocht en wilde meer met echografie gaan doen. Van een andere praktijk kreeg ik de vraag of ik met dat apparaat bij hen langs wilde komen om echo’s te maken. Toen is het concept ontstaan om met het echoapparaat bij fysiotherapeuten langs te gaan. Ik heb nu acht praktijken waar ik dat doe. Ik kan op die manier verder specialiseren en zij hoeven het apparaat niet aan te schaffen.”
 
“Dus in plaats van het aanschaffen van een echoapparaat en het investeren van veel tijd in dit specialisme, kan een praktijk mij ook inhuren. Zij plannen de patiënten in ik onderzoek ze. Daar schrijf ik een verslag van en koppel dat dan weer terug aan de patiënten en de behandelende therapeut. Daarnaast is echografie in veel praktijken nog een nieuw product en het implementeren ervan is voor hen ook een leertraject.”
 
“Het is ook een kwestie van ervaring en veel doen om goed te leren hoe je de beelden moet interpreteren en te begrijpen wat je nu eigenlijk ziet”, legt Wibbo uit. “Die cursus duurt maar een paar dagen en dan weet je hoe het apparaat werkt, maar dan begint het pas. Het echt goed kunnen toepassen van echografie in de fysiotherapie vergt wel een jaar of twee à drie oefenen en ervaring opdoen. Het is net een rijbewijs. Als je dat hebt gehaald, begin je eigenlijk pas echt met leren autorijden.”
 

Kennisdelen is belangrijk

“Kennisdeling vind ik in mijn werk heel belangrijk. Wanneer is het zinvol om iemand door te sturen voor een echo en wanneer niet? Met een echoapparaat kun je in principe veel zien, maar in de fysiotherapie richten we ons alleen op het spier-skeletsysteem. Iemand heeft bijvoorbeeld schouderklachten en de klinische testen zijn dan niet altijd voldoende om daar duidelijkheid over te krijgen, dan kan echografie daar een rol in spelen. Ik ben ook docent echografie bij het Nationaal Trainingscentrum Echografie en ik ben docent voor Pro Education bij de Bachelor Fysiotherapie.”
 
“Ik zie life long learning dan ook wel een stuk breder dan alleen het zorgen dat je geregistreerd blijft”, redeneert Wibbo verder. “Als je het vak serieus neemt, volg je cursussen en opleidingen en haal je die puntjes vanzelf wel. Maar het gaat er vooral om dat je kritisch blijft op het vak en de ontwikkelingen volgt. Niet alleen om je cliënten tevreden te houden, maar ook om te blijven toetsen of wat je doet ook relevant is. Rugklachten bijvoorbeeld, gaan in 80% van de gevallen vanzelf weer over met wat goed advies over wat wel en wat niet te doen. Wat voegt dan bijvoorbeeld masseren nog toe? Dat heeft gewoon tijd nodig. Wij zijn geen afhaalchinees. Dus als iemand komt voor een massage en daar is geen indicatie voor, gaat hij maar naar een masseur.”
 

Je vak bijhouden en blijven leren

“Blijven leren gaat volgens mij niet alleen over het pathologische deel van ons vak. Het gaat ook over communicatie en nieuwe technieken en dat we kritisch blijven kijken naar wat de kwaliteit van de zorg is en waar we naartoe willen in de toekomst. Dus je moet niet denken dat je na het halen van je diploma voor de rest van je leven klaar bent. Er ontstaan steeds nieuwe inzichten en ook de techniek biedt steeds nieuwe mogelijkheden. Als je je vak als fysiotherapeut serieus neemt, moet je dat bijhouden en dus blijven leren”, besluit Wibbo.
 

Cijfers

- Leven lang leren is een Europees kengetal waar jaarlijks nieuwe cijfers over verschijnen.
- In 2017 volgde 19% van de 25- tot 65-jarige Nederlanders een opleiding of cursus.
- De deelname aan leven lang leren in Nederland is daarmee 8,2% hoger dan gemiddeld in de EU.
- Met een deelname van 28,9% is de leeftijdsgroep 25 tot 35 jaar het grootst.
- Het aantal vrouwen dat een opleiding volgt, ligt met 20,1% bijna 2% hoger dan het aantal mannen.

Bron: Onderwijs in Cijfers