Tips bij het organiseren van een groepsvoorlichting

Thema's

Thema's

Tips bij het organiseren van een groepsvoorlichting

Als diëtist hoef je niet alleen een-op-een met je patiënten te werken. Je kunt ook groepen begeleiden en groepsvoorlichting organiseren. Onlangs heb ik samen met de regionale JOGG-regisseur een wat groter programma voor groepsvoorlichting ontwikkeld en verzorgd. Via sociale media werd ik door diëtisten benaderd met de vraag hoe ik dat georganiseerd had, omdat zij dit ook willen doen. Naar aanleiding van hun vragen zal ik in deze blog tips delen voor het organiseren van groepsvoorlichtingen.

Sinds de start van mijn bedrijf organiseer ik regelmatig workshops over gezonder en duurzamer eten. De afgelopen drie jaren sudderde er een plan voor een iets grotere aanpak in mijn hoofd: een programma waarin scholen en horecagelegenheden aan elkaar worden verbonden, voor voedingseducatie en een gezonder voedselaanbod. Dit plan nam het afgelopen half jaar een vogelvlucht en ondertussen hebben de eerste 50 kinderen deelgenomen aan het voedingseducatieprogramma Het Gezondere Kindermenu.



 

Over Het Gezondere Kindermenu

Het voedingseducatieprogramma Het Gezondere Kindermenu bestaat uit twee delen. Tijdens een gastles doen basisschoolleerlingen uit de bovenbouw kennis op over gezonde voeding en bedenken zij samen gezondere kindermenu's. Daarna doen de leerlingen voedselvaardigheden op tijdens een kookles, waarbij zij één van hun gezondere kindermenu’s zelf bereiden in een horecakeuken. De horecagelegenheid zet dit kindermenu op de kaart.

Kijk voor een korte impressie van het programma deze nieuwsvideo:

Het programma kreeg relatief veel media-aandacht en ik werd door diëtisten en andere voedingsprofessionals benaderd met vragen over het organiseren van zo’n programma. De vragen gingen vooral over praktische zaken. Over hoe we scholen en horeca benaderd hebben. Hoe we zoveel media-aandacht kregen. Over hoe we financiering gevonden hadden. En over de lesopbouw van zo’n programma. Hieronder zal ik wat tips en ervaringen op deze punten met jullie delen.
 

Samenwerkingspartners vinden

Je kan vanuit je eigen praktijk zelfstandig bijeenkomsten voor consumenten organiseren. Dat geeft je de vrijheid om het geheel op jouw manier aan te pakken. Voor een groter bereik kun je op zoek gaan naar samenwerkingspartners en opdrachtgevers. Door bijeenkomsten samen te organiseren, kunnen jullie contacten samenvoegen en elkaars sterke punten benutten. Voor Het Gezondere Kindermenu heb ik direct contact opgenomen met de lokale JOGG-regisseur. Zij heeft binnen de gemeente de functie om bedrijven en organisaties te verbinden en motiveren om zich in te zetten voor een gezondere leefomgeving voor kinderen. Dit programma sluit mooi aan bij de doelen van JOGG en zij had al goede contacten met de scholen. Bedenk bij elke groepsvoorlichting die je wilt organiseren met welke organisaties je kunt samenwerken.
 

PR-kansen benutten

Door een groepsvoorlichting te verzorgen, kun je de bekendheid van je praktijk vergroten. Potentiële cliënten kunnen tijdens de bijeenkomst kennismaken met jou en je werk. Daarnaast heeft een evenement nieuwswaarde voor de media in de regio. Hierdoor kun je de naamsbekendheid van je praktijk verder vergroten en deelnemers voor je bijeenkomst werven. Voor Het Gezondere Kindermenu hebben we eerst een persbericht uitgestuurd waarin we aangaven op zoek te zijn naar horecagelegenheden voor het programma. Binnen een dag hadden we meer aanmeldingen dan nodig. Maak een lijstje van media in jouw werkgebied, lokale kranten en online nieuwssites. Stuur ter aankondiging een persbericht met afbeelding uit. Zorg dat je daarin minimaal je bedrijfsnaam en website voor meer informatie benoemt.
 

Financiering organiseren

In de organisatie van een groepsbijeenkomst gaan vaak meer uren zitten dan je verwacht. Ondanks dat zo’n bijeenkomst je wat PR oplevert, is het volkomen terecht om ook een financiële vergoeding voor de bijeenkomsten te rekenen. Dat kan via een toegangsprijs voor de deelnemers. Daarnaast is het soms mogelijk om subsidies en/of sponsoring te regelen. Voor de pilot van Het Gezondere Kindermenu hebben we een bescheiden subsidie vanuit het preventieakkoord en een sponsor voor de ingrediënten van de kookles geworven. Denk vooraf goed na over wat de organisatie van de bijeenkomst je kost en oplevert; in geld, tijd en PR. Kijk dan welke financieringsmogelijkheden er voor jouw bijeenkomst zijn.
 

Programma ontwikkelen

Inhoudelijk dient je programma goed aan te sluiten bij de behoeften en mogelijkheden van de deelnemers. Leef je goed in de situatie van je deelnemers in, om daarmee tot een passende inhoud en activiteiten te komen. In mijn eerdere blog voor Pro Education ‘Passende voorlichting voor preventie’ kun je hier meer over lezen. Voor Het Gezondere Kindermenu hebben we diverse basisschooldocenten gesproken, waarmee we een programma konden maken dat past bij de interesses en het begrip van kinderen tussen de 8 en 12 jaar.

Ik hoop dat je hiermee wat meer zicht hebt gekregen op hoe je de organisatie van een groepsvoorlichting kunt aanpakken. Het is vaak meer werk dan verwacht. Tegelijkertijd krijg je er veel werkgeluk voor terug, als je het net als ik leuk vindt om nieuwe dingen te creëren en met groepen te werken.

Isabelle Groenstege - voedingsdeskundige

Isabelle is voedingsmiddelentechnoloog BSc en voedingsdeskundige MSc en werkt voornamelijk met groepen. Zij ontwikkelt educatiematerialen en verzorgt workshops en lessen in voeding en leefstijl vanuit haar bedrijf My FoodStyle. Haar kennis en ervaringen in de groepsvoorlichting deelt zij via praktijkvoorbeelden en tips met voedingsdeskundigen en diëtisten.

Thema's

Thema's