Een leven lang leren

Thema's

Thema's

Een leven lang leren

Na (meer dan) vier jaar hard studeren ga je dan als fysiotherapeut, logopedist, ergotherapeut of diëtist beginnen aan jouw eerste baan als professional. Om er vervolgens achter te komen dat je veel geleerd hebt in die jaren, maar dat er ook nog veel kennis en ervaring te halen valt. Een leven lang leren hoort gelukkig bij het vak, omdat dit ook een leven lang laten inspireren betekent. Met de basiskennis stap je in het vak, leren en ervaring opdoen gaat via collega’s, online of via cursussen. Maar hoe stippel je nu een goed leertraject uit na de basisopleiding?

Tips voor leren na je basisopleiding:

  • Vraag collega’s uit het veld welke cursussen zij gedaan hebben die hen nu nog inspireren en helpen om het vak beter uit te oefenen;
  • Maak een vijfjarenplan voor een aantal grotere activiteiten/cursussen. Dit is ook handig in het kader van het kwaliteitsregister;
  • Neem tussen grote cursussen de tijd om zaken te implementeren in jouw eigen praktijk. Het helpt om grotere cursussen incompany te doen of samen met een collega, zodat je een buddy hebt voor de implementatie.
  • Plan een aantal kleine webinars en online trainingen. Vaak bieden deze kennis op specifieke vakgebieden door experts;
  • Volg verschillende scholingsaanbieders via social media;
  • Leer via collega’s, vaak hebben zij expertise opgebouwd. Door een plan te maken om mee te kijken en onder supervisie te werken bouw je zelf aan kennis en ervaring;
  • Laat je inspireren door jaarcongressen van beroepsverenigingen.

 

Leren door zelf les te geven

Mijn ervaring is dat leren ook gaat via zelf presentaties en lessen geven, het is een goede manier om eigen impliciete kennis expliciet te maken naar anderen. Daar leer je zelf ook veel van! Hogescholen doen regelmatig oproepen voor presentatiemarkten door mensen uit het werkveld. Mijn ervaring is dat doordat je een presentatie en inhoud moet vormgeven en presenteren, je zelf ook weer veel leert over jouw eigen expertise. Ook het lesgeven bij Pro Education of het begeleiden van studenten bij hun afstuderen helpt mij om mijn eigen kennis en ervaring te structureren. Er zijn regelmatig vacatures voor freelancers bij Pro Education, dus als dit je iets lijkt kijk op: https://careers.saltagroup.com/freelance. Of overweeg mee te werken aan het ontwikkelen van lesmodules of online trainingen.

 

Nooit te oud om te leren

Ben je halverwege jouw carrière, heb je al veel cursussen gedaan, expertise opgebouwd en mag je nog twintig jaar werken tot je pensioen? In mijn ervaring ben je nooit te oud om te leren. Je kan ook op dat moment nog een omscholing overwegen; naar een ander vak, naar een andere expertise, naar een wetenschappelijke kant. Na twintig jaar werken als ergotherapeut en veel cursussen en projecten met betrekking tot dwarslaesierevalidatie te hebben gedaan, besloot ik nog de Masteropleiding European Master of Science in Occupational Therapy te gaan doen. Een tweejarige investering die een compleet andere wereld liet zien van mijn vak. Van daaruit kwam ik meer terecht in de onderzoekskant en momenteel doe ik onderzoek naar vermoeidheid en Life Balance bij mensen met spierziekten. Dit vraagt opnieuw veel leren, nieuwe inhoudelijke kennis opdoen, wetenschappelijk schrijven en presentaties geven. Hiermee heb ik een nieuwe flow en inspiratie gekregen voor de aankomende vijftien jaar in dit mooie vak. Inspire and stay inspired!

Heeft deze blog je geïnspireerd? Kijk dan eens verder bij de Bachelor Ergotherapie of bij een van de vervolgcursussen om een leven lang te blijven leren:

Jacqueline Leenders - ergotherapeut en onderzoeker in opleiding

Jacqueline studeerde in 1994 af aan de Hogeschool Zuyd, opleiding ergotherapie en is naast haar werk als ergotherapeut ook onderzoeker in opleiding bij het Radboudumc en freelancer voor verschillende opdrachtgevers. Zo werkt ze ook als afstudeerbegeleider bij Pro Education en toegankelijkheidscoördinator bij Oerol. Haar werk- en onderzoekservaringen liggen op het vlak van revalidatie bij dwarslaesie en vermoeidheid bij spierziekten. Door de diversiteit aan werkervaring vindt zij het een mooie uitdaging om onderwijs, onderzoek en praktijk met elkaar in contact te brengen.

Thema's

Thema's