‘Fascinerend hoe het individu zich verbindt met de omgeving’

Thema's

Thema's

‘Fascinerend hoe het individu zich verbindt met de omgeving’

Jenta Sluijmers uit Amsterdam-Zuidoost wist niet wat ze wilde worden. Uiteindelijk werd ze vooral gewoon zichzelf: Jenta Sluijmers, moeder, echtgenote, logopedist, onderzoeker en teamleider Jeugdgezondheidszorg bij GGD Amsterdam. “Ik ben gefascineerd door de eigenheid van mensen in hun relatie tot anderen.”

Jenta Sluijmers heeft met haar man Marlon twee zoons, van 23 en 19 jaar. “Ik ben opgegroeid in een smeltkroes van veel culturen, achtergronden en levenswijzen. Dat leerde me hoe onzinnig het is om een mensbeeld te hebben. Iedereen is eigen: je bent zowel individu als onderdeel van een gemeenschap. En die gemeenschappen verschillen naar gelang hun context.”
 

Alles kwam samen

Jenta was secretaresse toen een advertentie over een logopedieopleiding in de krant haar blik ving. “Alles wat me interesseerde kwam samen: muziek, stemgebruik, taal en vooral communiceren. Communiceren beïnvloedt heel erg hoe we tot elkaar in verhouding staan, maar ook tot onszelf. En dat is de essentie van hoe ik zelf in het leven sta: lerend over mezelf in relatie tot anderen binnen verschillende contexten.” Taalgebruik definieert ons als mens, vindt Jenta. “Uit onderzoek blijkt dat kinderen die in hun jonge jaren niet bij mensen opgegroeid zijn, veel minder woorden gebruiken, terwijl de hele maatschappij op woorden, zinnen en teksten draait.” Maar mensen verschillen daarin, zoals woorddenkers en beelddenkers. “Daarom vind ik het leuk dat de mogelijkheden tot communiceren steeds breder worden, met filmen, tekenen en beelden.” Is het wenselijk dat aandacht voor de eigenheid van een kind steeds meer plaatsmaakte voor IQ-tests en Citoscores, vraagt Jenta zich af. “Dat we in maat en getal uitdrukken of iets normaal of afwijkend is? Ons onderwijs op hokjes afstemmen? Gelukkig komt de aandacht voor het individu weer terug.”
 

Missie volgen

Jenta’s fascinatie voor het zelf in relatie tot de omgeving is verweven met haar loopbaan. “Ik kwam in 1995 bij de GGD als logopedist om op scholen te signaleren hoe kinderen zich communicatief ontwikkelden. Ik kreeg er steeds meer collega’s bij, totdat we een heel groepje hadden, waarbinnen we het werk gingen afstemmen.” Jenta’s oog voor interactie met de omgeving vertaalde ze naar haar groepje. “Ik kwam in een coördinerende rol terecht: hoe maken we ons handelen naar buiten toe meer uniform? Welke instrumenten gebruiken we en hoe?” En nog later, na een reorganisatie in 2008, deed zij hetzelfde als teamleider. “Het begeleiden en faciliteren hoe we als afdeling Jeugdgezondheidszorg, en daarbinnen ook als individuele arts, verpleegkundige of assistent onze visie en onze missie volgen binnen een vastgesteld kader.”
 

Vallen en opstaan

“Leidinggeven was weer een nieuwe fase van mezelf leren kennen. Wat is je stijl, je drive en je kracht? Ben je empathisch, analytisch of doelgericht? Kun je eerst leiding aan jezelf geven en hoe doe jij dat? Ook leidinggeven is een voortdurende spiegel waarin je kijkt.” In haar teams neemt Jenta ruimte om ondernemend te zijn en staat ze open voor ideeën. “Ik ben meer teambegeleider dan teamleider. We proberen pilots uit, waarbij we leren van zowel het vallen als het opstaan. De ervaring van wat mislukt is net zo rijk als van wat lukt”, vindt Jenta. “Een leven lang ontwikkelen is mijn invalshoek, zonder jezelf te veel vast te leggen. Dan mis je veel in de wereld.”
 

Het beste

Zo kijkt zij ook naar preventie. “Er is wat dat betreft zoveel meer mogelijk dan ziekten voorkomen. Moet je het bij preventie niet hebben over geluk? We hebben dit leven, waar we het beste van moeten maken. En wat het beste is, is zo persoonlijk. Misschien moet preventie wel zijn: zorgen dat iedereen er het beste van kan maken.”
 

Ons magazine Pro Health

Dit artikel komt uit onze nieuwe editie van het magazine Pro Health. Wil je meer verhalen als deze lezen en op de hoogte blijven van de trends en ontwikkelingen op paramedisch gebied? Bekijk het magazine hier.

Thema's

Thema's