Malou Dusseldorp

Over Pro Education
Logopedist Malou Dusseldorp over de Snijzaal cursus: “Doen!”

Malou Dusseldorp is (poli)klinisch logopedist in verschillende ziekenhuizen. Om beter te begrijpen waar bepaalde problematiek vandaan komt, volgde ze onlangs de cursus ‘Snijzaal: Hoofd en Hals’. We stelden haar prangende vragen over deze indrukwekkende cursus die wat Dusseldorp betreft íedere zorgprofessional zou moeten volgen.
 

Je bent (poli)klinisch logopedist, kun je daar wat meer over vertellen?

“In mijn werk als logopedist zie ik zowel patiënten die in het ziekenhuis verblijven als patiënten die voor een consult langskomen. Doordat ik als fulltime waarnemer in verschillende ziekenhuizen werk, verschilt de patiëntengroep per werkgever. Zo zijn er patiënten met oncologische problematiek in het hoofd- en halsgebied, maar ook patiënten met ernstige stemproblematiek. Ook help ik neurologische patiënten die door een hersenbloeding, infarct of trauma niet goed meer kunnen spreken, eten, drinken of de taal begrijpen.”
 

Wat heeft je doen besluiten om de Snijzaal cursus te volgen?

“Werken in het ziekenhuis houdt in dat je met veel verschillende disciplines samenwerkt die goed op de hoogte zijn van de anatomie van het menselijk lichaam. Alleen al voor die samenwerking is het belangrijk dat je goed op de hoogte bent van de verschillende namen van de menselijke structuren en waar deze zich bevinden. Daarnaast is het goed om te snappen waar bepaalde problematiek vandaan komt als je een juiste diagnose of behandeling wilt geven.”
 

Hoe verliep de ééndaagse cursus?

“We startten de dag met een korte inleiding over wat we tijdens de cursus gingen zien en doen. Ook werd er kort doorgenomen wat de regels zijn rondom het werken met de lichamen, een stukje ethiek en natuurlijk hygiëne. Hierna zijn we de snijzaal ingegaan, waarna theorie en praktijk elkaar opvolgden. Aan de hand van de gebieden die we in het lichaam bekeken, werd de theorie erbij gepakt zodat we direct leerden welke spieren of zenuwen hierbij betrokken zijn en wat de functie hiervan is.”
 

Hoe kwamen de docenten op je over? Wisten zij je te enthousiasmeren?

“De cursus werd gegeven door twee ontzettend enthousiaste artsen in opleiding die op een spontane en energieke manier hun passie voor het vak én de anatomie wisten over te brengen ­– erg leuk!” 
 

Wat is het meest opvallende dat je tijdens de cursus hebt geleerd?

“Vooral het voelen en zien van de lichaamsdelen vond ik enorm indrukwekkend. Een hoop structuren voelen harder en steviger dan ik dacht. Ook indrukwekkend: de geur in de snijzaal. Alle lichamen liggen op sterk water en dat ruik je. Gelukkig word je vooraf uitgebreid ingelicht over hoe indrukwekkend het is om een overleden lichaam te zien. En dat is maar goed ook, want het is bizar, indrukwekkend en tegelijkertijd ontzettend bijzonder om dat op deze manier mee te mogen maken.”
 

Waren er gedurende de cursus specifieke eyeopeners?

“Wat ik best grappig vond, was om te zien hoe klein alle structuren in werkelijkheid zijn. Doordat je alles geleerd hebt aan de hand van plaatjes en modellen, realiseer je je niet dat het in je hoofd veel grootser wordt vormgegeven. De larynx is bijvoorbeeld echt heel klein, maar dat had ik me nooit dusdanig gerealiseerd omdat alle afbeeldingen die ik ervan heb gezien vrij groot zijn.”
 

Maakte de cursus veel indruk op je?

“Absoluut! Zowel als therapeut, maar ook zeker als mens om zo met de overleden lichamen van andere mensen te mogen werken. Dat is een privilege en dat realiseer je je des te meer als je daar in de snijzaal staat.”
 

Hoe neem je de opgedane kennis mee in jouw eigen vak als (poli)klinisch logopedist?

“Ik weet nu nog beter hoe structuren, spieren en zenuwen werken, lopen en waarom ze zo belangrijk zijn. Ik kijk met regelmaat bij mensen in de keel met een camera om te kijken hoe het slikken gaat. Door deze cursus weet ik nu nog beter hoe het slik- en spreekproces werkt.”
 

Zou je de cursus aanraden aan andere logopedisten?

“Zonder twijfel: doen!”
 
Naast haar werk als (poli)klinisch logopedist, brengt Malou Dusseldorp regelmatig een digitaal magazine van én voor logopedisten uit onder de naam ‘Bolus’. Binnenkort verschijnt er een nieuwe editie. Meer weten? Bezoek haar website of volg haar op LinkedIn.

Over Pro Education