Tweetaligheid brengt cognitieve voordelen met zich mee

Tweetaligheid brengt cognitieve voordelen met zich mee

Tweetaligheid levert cognitieve voordelen op bij kinderen, gezonde volwassenen en patiënten met een neurologische aandoening zoals Alzheimer. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Evy Woumans van de Universiteit Gent.
 
Kleuters
Woumans vergeleek in een longitudinale studie de intellectuele vaardigheden van eentalige kleuters met die van kleuters die tweetalig immersieonderwijs volgden. De laatste groep scoorde een jaar later hoger op een intelligentietest dan de eentalige kleuters, terwijl de beginscores hetzelfde waren.
 
Alzheimer
In een andere studie, uitgevoerd in samenwerking met UZ Gent en UZ Brussel, bleek dat bij tweetalige Alzheimerpatiënten de negatieve cognitieve symptomen van de ziekte pas vier of vijf jaar later optraden dan bij eentalige Alzheimerpatiënten. Ook gezonde volwassen tweetaligen, met name degenen die vaak met hun talen bezig zijn zoals tolken, bleken cognitief beter te presteren dan hun leeftijdsgenoten die eentalig opgroeiden.
 
Gezicht
Woumans heeft ook ontdekt dat het gezicht van de gesprekspartner een belangrijke rol speelt bij het activeren van de juiste taal. Als een bekend gezicht steeds dezelfde taal spreekt tijdens een gesprek met een tweetalige luisteraar, selecteert het brein van die luisteraar automatisch die taal. Bij gezichten die twee talen gebruiken, worden beide talen actief.
 
Bent u geïnteresseerd in taal en spraak bij volwassen of kinderen? Bekijk dan eens het aanbod logopediecursussen van Pro Education.
 
Bron: Nu