Nieuw in ons aanbod: Jeugdliteratuur en Abstracte Taal

Nieuw in ons aanbod: Jeugdliteratuur en Abstracte Taal

Als je als logopedist veel met kinderen werkt, is het uiteraard belangrijk dat je je kunt verplaatsen in hun wereld. Wat houdt hen bezig? Hoe drukken ze zich uit? En hoe kun je hun taalontwikkeling stimuleren? Om daar meer inzicht in te krijgen en je eigen competenties op het gebied van taalontwikkeling bij kinderen nog meer te versterken, biedt Pro Education een nieuwe cursus aan: Jeugdliteratuur en Abstracte Taal. 
 

Wat maakt een prentenboek de moeite waard? 

Voor kinderen zijn prentenboeken een uitstekend leermiddel én bovendien ook nog eens heel leuk. Het helpt ze bij het ontwikkelen van hun taalgevoel. Of dat nu gaat over het opbouwen van hun woordenschat of het leren van goed opgebouwde volledige zinnen. Ook voor de ontwikkeling van kinderen die nauwelijks spreken of problemen ervaren bij abstract taalgebruik zijn prentenboeken prettig en leuk. Door extra visuele, auditieve en kinesthetische ondersteuning kunnen zij informatie beter verwerken, situaties herkennen, verbanden leggen en zo groeien in hun taalontwikkeling.
 

Een verhaal analyseren en overbrengen

Hoe zorg je dat een verhaal overkomt en dat nieuwe kennis nog beter blijft hangen bij kinderen? Tijdens de cursus Jeugdliteratuur en Abstracte Taal ga je aan de slag met verschillende technieken en methodieken op het gebied van lezen, voorlezen en spreken. 

Onder leiding van onze deskundige docent  en ontwikkelaar van deze methode, Colette Pelt, leer je hoe jeugdliteratuur kan bijdragen aan de taalontwikkeling van kinderen. Je gaat op zoek naar antwoorden op vragen als: Wat is jeugdliteratuur? Wanneer is een verhaal geschikt? Hoe praat je met kinderen over boeken? En wanneer zijn beeld en tekst aanvullend en wanneer overlappend? Daarvoor verdiep je je in actuele prentenboeken en verhalen. Bovendien heeft Colette zelf een concept ontwikkeld waarmee prentenboeken nog beter aansluiten bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis.
 

Bestaande prentenboeken bewerken

Colette Pelt heeft zelf een onderwijskundige achtergrond en is gespecialiseerd in jeugdliteratuur. Met haar eigen organisatie PrentenboekenPlus bewerkt zij prentenboeken voor onder andere logopedisten die kinderen met een taalontwikkelingsstoornis begeleiden. 

“De inhoud van de cursus is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar de verarming van beeld en tekst bij kinderen met een ontwikkelingsstoornis. Hoe kun je juist tot verrijking komen? In het concept van PrentenboekenPlus heb ik dit concept verwerkt. Steeds uitgaan van bestaande prentenboeken, deze bewerken en extra ondersteuning bieden, daar waar nodig”, aldus Colette.
 

Wil je meer informatie?

De cursus Jeugdliteratuur en Abstracte Taal is bedoeld voor logopedisten die veel met kinderen werken. De cursus heeft een totale studiebelasting van 29 uur, waarvan 12 contacturen en 17 uur zelfstudie. Wil je meer weten over deze cursus? Op de cursuspagina vind je meer informatie. Je kunt ook altijd contact met ons opnemen via 020 – 5 677 999 of vul ons contactformulier in.