• Home
  • Prentboeken in de Praktijk

Prentboeken in de Praktijk

Jeugdliteratuur en abstracte taal

Prentboeken in de Praktijk

Jeugdliteratuur en abstracte taal

Opleidingsniveau

Cursus Nascholing

Duur

2 dagen

Accreditaties & Erkenning

Meer informatie

Studievormen

Dag

1e startdatum

31-03-2022

Meer informatie

Download brochure

Opleidingsniveau

Cursus Nascholing

Duur

2 dagen

Accreditaties & Erkenning

Meer informatie

Studievormen

Dag

1e startdatum

31-03-2022

Meer informatie

Download brochure
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Wat maakt een prentenboek de moeite waard om het vaker uit de kast te halen? Tijdens deze cursus ga je aan de slag om een verhaal te analyseren. Je leert welke jeugdliteratuur geschikt is en welke technieken je kunt gebruiken om de taalontwikkeling nog meer te stimuleren zodat nieuwe kennis nog beter beklijft. Ook gaat de cursus dieper in op hoe je voorleest aan kinderen die nauwelijks spreken of problemen ervaren bij abstract taalgebruik.

Resultaat

  • Je bent op de hoogte van actuele prentenboeken; boeken die op een speelse manier ontwikkelingen in de maatschappij volgen
  • Je kunt een verhaal analyseren op grond van de methodieken van abstract taalgebruik en functies van de jeugdliteratuur
  • Je bent in staat om de strategie van Aidan Chambers om een kind te laten vertellen wat hij van een boek vindt toe te passen in de eigen praktijk
  • Je ontwikkelt je competenties verder op het gebied van taalontwikkeling bij kinderen door het gebruik van jeugdliteratuur

Doelgroep

De cursus is ontwikkeld voor logopedisten die met kinderen werken.

Aanpak

Tijdens deze cursus ontwikkel je kennis op het gebied van jeugdliteratuur die specifiek kan bijdragen aan de ontwikkeling van abstracte taal overdragen. Hierbij staat voortdurend je eigen beroepspraktijk centraal en is er veel gelegenheid voor uitwisseling van kennis en ervaringen met medecursisten. Je krijgt kennis aangereikt via onder andere PowerPointpresentaties, prentenboeken en hand-outs van de presentatie.

De cursus wordt gegeven in een groep van 8 tot 15 deelnemers en heeft een totale studiebelasting van 29 uur, waarvan 12 contacturen en 17 uur zelfstudie.

Professionals

Colette Pelt heeft een onderwijskundige achtergrond. Zij heeft Kunst- en Cultuurwetenschappen gestudeerd aan de Universiteit van Tilburg. Met de Masterspecialisatie Jeugdliteratuur kan zij ontwikkelingen binnen de jeugdliteratuur en jeugdliteraire teksten analyseren en interpreteren om gefundeerd te adviseren over de rol van jeugdliteratuur in de vorming, ontwikkeling en begeleiding van kinderen en jongeren. In 2015 heeft zij PrentenboekenPlus opgericht, een organisatie die prentenboeken bewerkt voor professionals die kinderen met een taalontwikkelingsstoornis begeleiden.

De inhoud van de cursus is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar de verarming van beeld en tekst bij kinderen met een ontwikkelingsstoornis. Hoe kun je juist tot verrijking komen? In het concept van PrentenboekenPlus heb ik dit concept verwerkt. Steeds uitgaan van bestaande prentenboeken, deze bewerken en extra ondersteuning bieden, daar waar nodig. De methode is inmiddels in gebruik bij logopedisten. Ook op het congres in 2019 was er grote belangstelling van logopedisten. De meerwaarde van deze cursus voor Pro Education is dat dit een goede aanvulling is op het huidige aanbod van cursussen voor logopedisten.

Klassikaal

Deze cursus wordt alleen klassikaal aangeboden, kijk voor de locatie van de cursus bij de planning. Omdat je binnen een groep veel van elkaar leert, bieden we je een alternatieve locatie aan wanneer er voor jouw voorkeurslocatie onvoldoende aanmeldingen zijn.

Prentboeken in de Praktijk

Jeugdliteratuur en abstracte taal

Opleidingsniveau

Cursus Nascholing

Duur

2 dagen

Accreditaties & Erkenning

Meer informatie

Studievormen

Dag

1e startdatum

31-03-2022

Meer informatie

Download brochure